Se upp för tanten!

Frk Petterslund



karin.ahlberg59@gmail.com

Prunus eller Berså? Vem är du?

09.09.2013 17:58

 

Kan rapportera från min senaste spaning att har jag kollat på svenskt porslin och samlande på serviser från 1950-och 1960-talen. Stig Lindberg, se utdrag från SVT:s Antikrundan via länken nedan, gjorde bl  "Prunus", en plommonliknande frukt i kanten på ett för övrigt vitt porslin. Såg nyss på Tradera att sex st kaffekoppar med fat var uppe i 910 kr (+ frakt) då det var 22 minuter kvar på auktionen. Min kära syster hade det porslinen som vardagsporslin i det första hemmet i ett tidigt 1970-tal.  De udda koppar som var kvar gavs till en grabb till hans första hem i början av 1990-talet...

MEN det är något konstigt med här s k retrotrenden. Det är vissa koppar eller serviser som är mer eller mindre attraktiva. Stig Lindbergs serie "Berså" är ännu dyrare än "Prunus". Berså är det porslinet med gröna löv på kanten.

"Berså" hade vi i mitt barndomshem som vardagsporslin. Jag kommer ihåg att vi satt i en nyproducerad lägenhet,  i ett fint fräscht 1960-talsfleramiljshus, vid köksbordet med teakmöbler och hällde upp mjölk från trekantiga mjölkpaket. Bordet, stolarna och soffan finns inte heller längre kvar. Tja, det är så det blir retro och så småningom antikviteter...:)

Om jag får välja mellan "Berså" eller "Prunus" så tar jag nog ingen. Dels är jag lite för snål att köpa detta för alldeles för mycket pengar och dels så tycker jag fortfarande inte att de är särskilt snygga. Jo, "Prunus" lite snyggare förresten, det är ju i alla fall i blåvitt. Och lite mjukare och vänligare i uttrycket. "Berså" är alldeles för strikt och hårt och inte alls så inbjudande som en riktig berså är. Men om jag ska välja retro, så får jag nog köpa nyproducerat retroporslin. Kan tipsa om att Åhlens har snygga kaffekoppar, i två färgställningar a´59 kr stycket.

Ha en trevlig vecka och tipsa om ni vet var man kan köpa billigare och mer prisvärt retro porslin!

 

www.google.com/imgres?imgurl=https://www.gustavsbergsporslinsfabrik.se/imglib/nyhet_prunus.jpg&imgrefurl=https://www.gustavsbergsporslinsfabrik.se/nyheter.php&h=357&w=450&sz=22&tbnid=sdAlla1oineyWM:&tbnh=78&tbnw=98&prev=/search%3Fq%3DPrunus%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=Prunus&usg=__dIzxvz4W-A5jFsH9cXuXVBU-kss=&sa=X&ei=8u4tUqzyFcmK4gT8g4GYCA&ved=0CC4Q9QEwAw