Se upp för tanten!

Frk Petterslund



karin.ahlberg59@gmail.com

Gamla kloka och tänkvärda ordspråk och talesätt - i hållbart utvecklings tecken :)

25.09.2013 09:37

Alla ska dra sitt strå till stacken, är ett honnörsord som jag försöker att leva efter. T e x det här med val av matprodukter, tillagning och restprodukter. Den här sista månaden har jag verkligen ansträngt mig för att kasta så lite rester som möjligt i kompostpåsen. I påsen hamnar potatisskal, kaffefilter, äggskal m m. Äppleskalen och kärnhusen har kastats i stora komposten utonhus. Jag har inte vägt avfallet (hittade inte hushållsvågen förrän häromdagen) men jag kan med blotta ögat se att det är mindre matrester som kastas. Hur har jag då gjort?

1. Köpt mindre förpackningar. Ibland är det faktiskt så att snålheten bedrar visheten, man tror att man tjänar pengar på storpack men för oss som är ett tvåpersonshushåll vardagsvis så blir det många gånger dyrare att köpa onödigt stora förpackningar. De blir inte använda och glöms bort i skafferiet och sedan vid en storstädning så kastas de p g a utgånget datum.

2. Gjort lördagen till en restdag, en buffé görs av uppfiffade rester. Gammalt blir  som nytt! Den som spar han har!

3. Lägg inte alla ägg i samma korg :)Gjort bedömningen att det blir billigare för oss att INTE köpa matkasse. Fördelarna med den är trots allt tipsen på nya maträtter!

4. Vägen till mannens hjärta går genom hjärtat. Försöker köpa så lite kött som möjligt, och funderar på alternativa maträtter. Herr Petterslund är mycket förtjust i grönsaker men det är jag som tycker om att äta gott kryddat kött. Att lära en gammal hund sitta är inte lätt...

 

Varav hjärtat är fullt talar munnen hälsar Fröken Petterslund